Юрконсультация.com.ua
Cудова практика України - судові рішення.

Аналітика Судова реформа: що погіршать запропоновані покращення
Profit Money - Онлайн система учета финансов для домашней бухгалтерии и малого бизнеса.

Преимущества системы:
- Быстродействие.
- Приятный и удобный интерфейс.
- Множество отчетов, графиков и диаграмм, которые помогают лучше управлять финансовыми ресурсами!




Судова реформа: що погіршать запропоновані покращення

Довгоочікувана вітчизняна судова реформа набирає все більших обертів. 7 липня парламент прийняв у цілому Закон "Про судоустрій і статус суддів". Правовий аналіз тексту Закону дає можливість припустити, що при його створенні законодавці прагнули охопити всі основні напрями судової реформи. Неминучим наслідком такої широти підходу в поєднанні зі стахановськими темпами підготовки законопроекту можна вважати значну недосконалість багатьох законодавчих новел, покликаних відтепер змінити обличчя системи українського правосуддя.

Спеціалізований суд на чолі судів загальних

Доречно почати з правового аналізу новел у структурі системи судів України. Відповідно до ч. 2 ст. 31 нового Закону "Про судоустрій і статус суддів" в Україні створюється Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ, який відтепер візьме на себе повноваження касаційної інстанції у рамках зазначених проваджень. При цьому слід зазначити, що це вже не перша спроба створити в системі загальних судів окрему судову ланку у вигляді суду касаційної інстанції. При прийнятті попереднього Закону "Про судоустрій України" законодавець намагався створити так званий Касаційний суд України, статус і повноваження якого цілком відповідають новоствореному Вищому спеціалізованому суду з розгляду цивільних і кримінальних справ.

Проте Рішенням Конституційного Суду № 20-рп/2003 від 11 грудня 2003 року відповідні положення Закону "Про судоустрій України" були визнані неконституційними. Можна припустити, що у разі надходження відповідного конституційного звернення КСУ може знову визнати неконституційними положення нового Закону, присвячені Вищому спеціалізованому суду з розгляду цивільних і кримінальних справ. При цьому підстав для такого рішення у КСУ сьогодні навіть більше, ніж у 2003 році, адже законодавці допустили відверту помилку з точки зору юридичної техніки і правового сенсу, очоливши систему загальних судів вищим спеціалізованим судом. В Україні спеціалізованими є господарські та адміністративні суди. Прагнення створити новий спеціалізований суд може призвести до значного звуження права осіб на судовий захист, що, звичайно ж, суперечить положенням Конституції.

Верховний Суд з урізаними повноваженнями

Найбільш революційні трансформації в результаті прийняття Закону "Про судоустрій і статус суддів" випробує Верховний Суд. Відтепер урізуються до мінімуму не тільки його склад (20 суддів), а й повноваження. Зокрема, відповідно до ст. 38 Закону до повноважень Верховного Суду відтепер не віднесені ні перегляд справ за винятковими обставинами, ні перегляд справ в касаційному порядку.

Правда, за ВСУ залишається право переглядати справи на підставі неоднакового застосування судами (судом) касаційної інстанції однієї й тієї ж норми матеріального права у подібних правовідносинах, а також переглядати справи у разі встановлення міжнародних судових установах, юрисдикція якого визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом. Тим не менше, і тут законодавець створив не тільки для ВСУ, а й для учасників судового процесу значну проблему.

Справа в тому, що відтепер заява про перегляд справи Верховним Судом України буде не тільки подаватися до відповідного вищого спеціалізованого суду, який виніс оскаржуване рішення, але і розглядатися цим судом. Мова йде про те, що саме колегія суддів цього вищого спеціалізованого суду відтепер буде приймати постанову щодо наявності підстав для перегляду оскаржуваного рішення Верховним Судом. Таким чином, ВСУ фактично позбавляється права самостійного визначення підсудності відповідних категорій справ, а межі його юрисдикції потрапляють у пряму залежність від правової позиції суддів вищих спеціалізованих судів. Очевидно, що така ситуація є неприпустимою.

З суто прагматичної точки зору, враховуючи давню історію конфліктів і непорозумінь між ВСУ та вищими спеціалізованими судами, перспективи проходження заяв про перегляд справи Верховним Судом України крізь дрібне сито правових колегій вищих спеціалізованих судів виглядають досить сумнівно. Постраждають при цьому не тільки окремі інтереси учасників тих чи інших судових справ, а й загальна якість і доступність вітчизняного правосуддя.

Автори Закону позбавили Верховний Суд повноважень давати судам роз'яснення з питань застосування законодавства на основі узагальнення судової практики та аналізу судової статистики. При цьому, відповідні питання віднесені до повноважень вищих спеціалізованих судів. Такий "розподіл" повноважень суперечить Конституції і може призвести до створення абсолютно різної практики застосування одних і тих самих положень законодавства судами різної спеціалізації.

З огляду на значне звуження повноважень Верховного Суду, виникає закономірне питання щодо долі постанов Пленуму ВСУ, прийнятих до ухвалення нового Закону "Про судоустрій і статус суддів". Для правової системи України така ситуація є прецедентом, оскільки практика попередніх років напрацювала лише механізм збереження юридичної сили за відповідними постановами Пленуму ВСУ при зміні чинного законодавства, якої вони стосуються.

Позбавлення ВСУ повноважень з узагальнення судової практики може призвести до створення абсолютно різної практики застосування одних і тих самих положень законодавства судами різної спеціалізації

У даний момент вирішувати питання дії постанов Пленуму ВСУ фактично нікому. Верховний Суд буде позбавлений відповідних повноважень, а повноваження вищих спеціалізованих судів так далеко не поширюються. Можна прогнозувати, що принаймні на перших етапах постанови Пленуму ВСУ без втрати чинності де-юре будуть поступово вибувати з правового вживання де-факто в залежності від прийняття з відповідних питань постанов пленумів вищих спеціалізованих судів. Зрозуміло, що це збільшить плутанину у вітчизняному правовому полі, від чого постраждають у першу чергу учасники судових процесів.

Скорочення термінів апеляційного та касаційного оскарження

Окремої уваги заслуговують зміни у процесуальному законодавстві, передбачені новим Законом "Про судоустрій і статус суддів" і пов'язані з скороченням майже вдвічі термінів апеляційного та касаційного оскарження. Згадане скорочення торкнулося всіх без винятку видів судового провадження. На перший погляд, зрозуміти законодавців можна, оскільки таким чином вони прагнули досягти мети скорочення загальних термінів розгляду справ у судах. До речі, цю ж мету переслідує введення дисциплінарної відповідальності судді за порушення строків розгляду справи.

Судова тяганина, багаторічні розгляди справ у різних судових інстанціях, не дуже мотивовані перенесення судових засідань та інші негативні явища добре відомі всім юристам-практикам. Цим славиться судова система України та за межами нашої держави. Однак, згадані проблеми мало пов'язані з термінами апеляційного та касаційного оскарження, а скоріше характеризують рівень завантаженості судів України і якість кадрової політики щодо формування суддівського корпусу та визначення чисельного складу окремих судів.

Значне ж скорочення термінів апеляційного та касаційного оскарження вдарить у першу чергу по правам і законним інтересам учасників судового процесу. Підготовка мотивованої, підкріпленої належними доказами апеляційної або касаційної скарги вимагає і серйозних професійних зусиль, і досить значної кількості часу.

ВИСНОВКИ

Не викликає сумнівів та обставина, що проведення судової реформи є життєво необхідним кроком для розвитку вітчизняної правової системи і розвитку української державності. Проте вже сьогодні можна прогнозувати з достатньою часткою ймовірності, що новий Закон України "Про судоустрій і статус суддів" буде мати суперечливий вплив на правову практику і необхідність у його удосконаленні назріє в ще більш стислі терміни, ніж він був прийнятий.

Джерело: http://news.ligazakon.ua/news/2010/8/18/28865.htm

 Лазерная эпиляция отзывы. Лазерная эпиляция широко практикуется в клиниках и салонах красоты. Многие из тех, кто ее испробовал считают, что это наиболее эффективный способ удаления волос в местах где они нежелательны.

Зразки позовних заяв

Оскарження рішень, ухвал

Процесуальні документи

Фінанси


Учет Личных Финансов

Продвинутая Система Учета Личных Финансов и Ведения Домашней Бухгалтерии Онлайн.

Бесплатная Регистрация!!!