Про рішення уряду безкоштовно оформити і видати до кінця року громадянам державні акти на землю чув багато хто. Більшість експертів, що встигли прокоментувати цей намір Кабміну, оцінили його як передвиборний піар кандидата в Президенти, який очолює Кабмін, і зійшлися на думці, що користі від цієї затії буде мало. Обіцяють ажіотаж серед бажаючих отримати акти, що породжує черги, величезна кількість помилок у документації, оформленої на швидку руку. Пророкують неможливість виконання встановлених термінів і навіть зростання хабарництва, всупереч думки Прем’єра, яка заявляє про ліквідацію “величезного пласту корупції” в цій сфері. Чи так сумно йдуть справи?

Очевидні плюси

Порядок безоплатного оформлення та видачі громадянам України в 2009 році державних актів на право власності на земельні ділянки, затверджений постановою Кабінету Міністрів України “Про деякі питання реалізації права власності на землю громадян України в 2009 році”, набув чинності 1 вересня. У новій спрощеній процедурі оформлення держактів на землю є чимало позитивних моментів.

Перший (і основний) плюс – імперативно виписана (п. 2 постанови) заборона чиновникам стягувати з громадян плату за видачу акта, оформленого згідно з Порядком, а також за надання додаткових і супутніх послуг з розробки документації із землеустрою.

Другий плюс – нормативно встановлений термін, протягом якого чиновники зобов’язані виготовити і видати акт і розробити документацію із землеустрою: не більше 30 днів з моменту подання громадянином заяви про оформлення акта.

Плюс третій – чітко прописаний перелік документів (їх всього чотири: копія документа, що посвідчує особу, копію доручення для уповноваженої особи, копія документа про присвоєння ідентифікаційного коду, копія рішення про передачу земельної ділянки у власність), які необхідно додати до заяви про видачу державного акта на право власності на землю.

Четвертий плюс: громадянам не потрібно нікуди їхати. Заяву та документи можна подати безпосередньо селищному, сільському чи міському голові у кожному населеному пункті. Забрати готовий акт можна там же.

Очевидні мінуси

Те, що ставлять в докір уряду практично всі коментатори, – це спонтанність і непродуманість рішення. Щоб виконати до кінця року обсяг рботи, яка нахлинула, гранична чисельність Держкомзему згідно з постановою збільшена на 335 одиниць та ще на 14374 людини для його територіальних органів. Але де взяти стільки фахівців, де їх усіх розмістити і куди подіти після 31 грудня 2009 (адже Порядок діє лише до кінця року) – дивуються експерти. Дійсно, з набором нових працівників Держкомзему можуть виникнути проблеми, ускладнені тією обставиною, що згідно з Законом України “Про державну службу” прийняттю на державну службу повинен передувати конкурсний відбір, проведення якого займе час. Можна припустити, що уряд розраховував на приплив співробітників приватних структур, тих, які до цих пір надавали населенню послуги з виготовлення технічної документації на приватизацію ділянки, але абсолютно очевидно, що ця процедура не була продумана належною мірою. Що стосується розміщення нових співробітників, то це питання, всупереч докорам критиків, Кабмін не залишив без уваги. Пунктом 5 постанови Держкомзему запропоновано створювати підрозділи на базі Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель, яка ліквідується. Так що додаткові приміщення та оргтехніка у Держкомзему з’являться, правда, не зовсім ясно чи буде їх досить.

Наступний мінус – отримати акти безкоштовно зможуть далеко не всі. По-перше, є обмеження за призначенням ділянки. У постанові мова йде тільки про оформлення та видачу актів на земельні ділянки, призначені для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель, ведення особистого селянського господарства в межах населених пунктів і садівництва, причому у розмірах, які можуть бути приватизовані безкоштовно (ст. 121 Земельного кодексу). По-друге, є думка, що технічну документацію, виготовлення якої займає велику кількість часу і складає левову частку витрат громадян, безкоштовно оформлять тільки тим, хто отримав на руки рішення місцевої влади про передачу землі у власність до 2002 року. Такий висновок випливає з аналізу п.3 Порядку, згідно з яким Держкомзем укладає договори на розробку технічної документації з державними підприємствами тільки відносно ділянок, які передані громадянам у власність до 2002 року у відповідності з чинним тоді Декретом Кабміну від 26.12.1992 № 115-92. А тому, хто починає процес приватизації зараз (за новим Земельним кодексом), розраховувати на швидке і безкоштовне оформлення технічної документації не доводиться. Безкоштовно він отримає тільки сам акт. Саме таку позицію зайняли багато відділів земельних ресурсів, хоча цей висновок не такий уже і очевидний. Нагадаємо, пунктом 2 постанови заборонено стягнення з громадян плати не тільки за оформлення і видачу акту, а й за надання додаткових та супровідних послуг з розробки документації.

Мінусом нового документа може стати положення, що задумано урядом, як одне з головних позитивних нововведень. Вже з’явилася інформація про те, що місцеві органи влади не виявляють завзяття до негайного виконання постанови уряду. Відлік 30-денного терміну на видачу актів уряд веде саме з моменту звернення громадянина до сільського голови, який згідно з постановою повинен накопичувати заяви, а потім за списком передавати їх в органи Держкомзему. Контролювати останніх Кабмін може і буде (з огляду на заяви Прем’єра, тримати на посадах “повільних” чиновників ніхто не має наміру), але ось впливати на органи місцевого самоврядування уряд не зможе ніяк. Так що зрив 30-денного терміну цілком може відбутися ще на самій першій стадії.

Нарешті, основною проблемою, яка підриває віру в можливість реалізації урядових ініціатив, залишається величезна кількість людей, ще не отримали акти (за словами Прем’єра, 6 млн. чоловік), які, безумовно, захочуть зробити це до кінця року. Наплив заявників може бути таким величезним, що ніяких зусиль для задоволення всіх бажаючих просто не вистачить. Якби терміни видачі актів з новим порядком не були такими стисненими, органи Держкомзему могли б, поступово набираючи людей, освоювати новий Порядок. Однак вимога уряду виконати всю роботу до кінця року заздалегідь робить поставлене завдання нездійсненним.

Висновок

Незважаючи на всі негативні характеристики нового Порядку, відмовлятися від наданого урядом шансу нарешті оформити свою ділянку швидко і безкоштовно не варто. Майбутні вибори і боротьба за електорат будуть хорошим стимулом для уряду втілювати популярну у народі ідею в життя всіма можливими і неможливими методами. Тим більше, що про перспективи продовження “привабливої пропозиції” на наступний рік поки не йдеться.

Експертна думка

Новий Порядок видачі державних актів і, зокрема, його суперечливі положення, які нібито позбавляють громадян, які почали процес приватизації після 2002 року, можливості оформити технічну документацію безкоштовно, прокоментував провідний юрисконсульт “SV Development” Олександр Кудрявцев: “Новий Порядок прописаний нечітко, тому на практиці виконувати його буде складно. Протиріччя, які породжує п.3 Порядку, – це недопрацювання уряду, поквапившись видати постанову, яка незабаром, очевидно, буде виправлятися шляхом внесення змін і доповнень. З п.1 Порядку випливає, що він визначає спрощену процедуру видачі державних актів з рішенням, прийнятим органами місцевого самоврядування відповідно до Декрету КМУ від 26 грудня 1992 року № 15-92, і за рішеннями, прийнятими органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади відповідно до ст. 118 ЗК. Тому логічно припустити, що за рішеннями, виданих після 2002 року, акти та супутня документація також повинні оформлятися безкоштовно”. У цілому ж шанси на успішну реалізацію Порядку експерт оцінює як незначні: “Технічно це зробити дуже важко, якщо уявити, яке навантаження ляже на органи Держкомзему. Потрібно набрати співробітників, навчити їх, тоді як до кінця року залишилося менше чотирьох місяців”.

Автор: Наталія Панкратова www.ligazakon.ua